Astăzi Facebook m-a enervat

În mare parte îmi place Facebook-ul. Majoritatea prietenilor mei sunt acolo. Multe persoane ale căror bloguri sau cărți le citesc sunt acolo. Am la mine în listă destui oameni ale căror statusuri le urmăresc cu plăcere. Nu mai uit nicio zi de naștere a vreunui prieten. Aflu despre tot felul de evenimente mai mult sau mai puțin interesante. Pot să dau like. E fain.

Uneori Facebook se schimbă. Trebuie să o facă, în industria asta dacă nu știi să fi întotdeauna cu un pas în fața celorlați mori. Mori repede. Facebook știe asta, a fost până la urmă cel mai mare complice la moartea lui MySpace (tehnic vorbind Myspace nu e încă mort știu, dar putem zice că e ținut în viață mai mult de aparate).

Facebook se pare că e speriat tare de Google+. Așa de tare că e dispus să facă orice ca să nu își piardă poziția. E dispus chiar și să mă enerveze pe mine. Nu mă deranjează schimbarea, de fapt schimbarea îmi place în cele mai multe cazuri. Dar nu schimbi ceva bun în ceva prost!

Nu mă supără că au schimbat interfața. Mă deranjează că Facebook-ul meu a ajuns să creadă că mă cunoaște mai bine decât mă cunosc eu însumi. Facebook știe care sunt persoanele cu care interacționez cel mai des, cine îmi dă cele mai multe like-uri și comentarii, care sunt paginile pe care le vizitez cele mai des și ale cui sunt, care sunt știrile care mă interesează, cât de des mă conectez, de unde mă conectez, care sunt lucrurile pe care le fac când mă conectez de acasă și care sunt lucrurile pe care le fac când mă conectez de pe telefon sau dintr-un loc public, ce branduri îmi plac, ce produse folosesc, unde am studiat, cu cine, când și așa mai departe. Un algoritm se poate folosi de toate aceste date pentru a-mi crea un profil virtual și poate să le interpreteze pentru a “ghici” care sunt datele relevante pentru mine. Dacă algoritmul respectiv vede că o fată intră de 60 de ori pe zi pe profilul meu, se uită la pozele mele zilnic, dă like la majoritatea status-urilor și update-urilor mele, va avea grijă ca orice activitatea de-a mea pe Facebook să îi apară cât mai rapid și cât mai mare atunci când se loghează pe Facebook.

Dacă algoritmul vede că am prieteni atei, musulmani și creștini dar nu intru aproape deloc pe linkurile prietenilor atei sau creștini, dar intru pe mai toate ale prietenilor musulmani, atunci va face în așa fel încât să nu îmi mai apară în news feed linkurile pe care le postează ateii și creștini, ci doar cele pe care le postează musulmanii. În teorie cu cât petrec mai mult timp pe Facebook, cu atât le va fi lor mai ușor să își dea seama ce mă interesează cu adevărat și ce nu.

Până ieri aveam opțiunea să vad în news feed activiatea tuturor prietenilor mei și Facebook putea să îmi sugereze ce credea că e relevant pentru mine. Acum rolurile s-au schimbat, Facebook decide ce e relevant, eu mai rămân doar cu opțiunea de a face sugestiile. Azi Facebook a decis că de acum încolo la majoritatea prietenilor o să văd “most updates”. Sigur dacă vreau să văd toate update-urile unui anumit prieten pot să îi sugerez să îmi arate “all updates”. Dar dacă vreau să le văd pe toate la toți ca înainte nu mai merge decât dacă merg pe profilul a câtorva sute de oameni și setez la fiecare manual această opțiune.

Dar dacă Facebook-ul meu m-ar fi cunoscut așa de bine cum crede că mă știe atunci ar fi știut că eu vreau să văd și statusurile persoanelor cărora nu le dau like, sau la care nu trimit comentarii. Mark Zuckerberg spunea nu demult că o veveriță care moare în fața casei tale poate fi mai relevantă pentru tine în momentul de față decât oamenii care mor în Africa (“a squirrel dying in your front yard may be more relevant to your interests right now than people dying in Africa.”).

Personal nu prea am mare încredere ca cineva care gândește așa să îmi spună ce este și ce nu este relevant pentru mine. Cred că a cam venit timpul să ne mutăm cu toții pe Google+ 🙂

Leave a Reply

